Rooliotsa vahetus - kuidas seda tööd teostada

Rooliotsa vahetus - kuidas seda tööd teostada

Kuidas teada, millal vahetada rooliots ehk roolivarda välimine ots?


Rooliotsad ühendavad ratta käändmiku roolilatiga ja vastutavad suures osas rataste pööramise eest. Kui pöörate rooli, reageerib roolisüsteem hammaslati ja hammasratta kaudu, käskides lõpuks välimistel rooliotstel lükata või ratast tõmmata, et pöörata. Halvas seisukorras roolivarras võib viia juhitavuse kaotamiseni või ratta sõidukist täielikult lahti murdmiseni – mõlemad on äärmiselt ohtlikud olukorrad, mida saab ennetava hooldusega vältida. Kulunud välimiste rooliotsade sümptomid on järgmised:
  • Sõiduki juhtimine on lõtv või roolis on lõtk
  • Rehvide ebaühtlane kulumine
  • Sõiduki tõmbamine
  • Müra, nagu klõpsud / klõbinad / koputamine 
Paljudel roolimis- ja vedrustusprobleemidel võivad olla samad sümptomid ja müra , seega on alati kõige parem  ise visuaalselt kontrollida. Roolivarda visuaalne kontroll näitab, kas kummikate on kulunud, mis vähendab jõudlust või on viinud selleni  et rooliots ei tööta enam üldse.

Kontrollige välimist rooliotsa liigse kulumise suhtes

Kui teie sõidukil ilmnevad ülaltoodud sümptomid, tehakse test, mis teeb kindlaks, kas probleem on välimises rooliotsas. Kõigepealt tõstke sõidukit nii palju, et ratas maad ei puudutaks.

Teiseks asetage oma käed rattale kellaosuti üheksa ja kolme juurde ning liigutage ratast vasakule ja paremale.

Kui osad on heas korras, siis ratas lihtsalt pöörleks. Kui esineb liigset kulumist, loksub ratas nii, nagu oleks kinnitusmutrid lahti.

See on kõige levinum märk roolivarda asendamiseks.



Kuidas vahetada välimist rooliotsa:

  • Ohutus ennekõike
  • Olge roolimisosade- ja vedrustuse remondi ajal kindlasti põhjalik ja ettevaatlik.
  • Kandke kaitseprille ja kindaid.
  • Kasutage korralikku tungrauda ja veenduge, et toetate roolikomponente nende vedrusurve vastu.
  • Kui peate tõrksa mutri lahti keeramiseks kasutama kuumust, on kõige ohutuma meetodina soovitatav kasutada elektrilist induktsioonkuumutit.
  • Kui kasutate gaasikuumutit, veenduge, et käepärast oleks tulekustuti ja vältige kummipukside süttimist.

Põhilised tööriistad, mida vajate

Enne alustamist

Märgistage sisemise rooliotsa kinnitusmutri asukoht, kas detaili märgistades, pildistades või lugedes keermete arvu poldil.
Mõõtke enne teenindust sõidukõrgus.
Parema juurdepääsu tagamiseks on soovitatav ratas eemaldada.
Enne osa paigaldamist veenduge, et vanade ja uute osade mõõtmed vastaks.

Eemaldage lukustusmutter

Pärast sisemise roolivarda kontramutri ja keerme leotamist roostest läbitungiva vedelikuga, hoidke sisemist rooliotsa mutrivõtmega paigal ja keerake kontramutter lahti. Kahjustuste või väändumise vältimiseks ärge kasutage haamrit. Liikudes teise otsa, eemaldage lukustusmutter. Mõnel välimisel rooliotsal kasutatud kroonmutrit. Kui see on teie sõiduki puhul nii siis tõmmake tihvt kinnitusmutrist välja, seejärel eemaldage kroonmutter täielikult.

Eemaldage rooliots täielikult käändmiku küljest

Tõstke rooliots käändmikust kuulliigendite ja rooliotste eemaldamiseks mõeldud spetsiaalse tööriista abil. Kui rooliots on vaba, lugege üles pöörete arv või märkige asend enne pööramist, kui eemaldate vana roolivarda otsa sisemise roolivarda küljest. Kui välimine rooliots on autolt või veokilt täielikult eemaldatud, võrrelge uute ja vanade osade pikkust, koonust ja keerme pikkust, et tagada asendusosa ühilduvus roolisüsteemiga.

Uue rooliotsa paigaldamine

Ühendage uus roolivarda ots sisemise roolivardaga, lugedes pöördeid või peatudes varem salvestatud märgil. Asetage välimine rooliots käändmikku, veendudes, et koonus läheb täielikult sisse. Pingutage sõrmede või kerge mutrivõtmega uut lukustusmutrit, kuni kogu tift hakkab pöörlema. Ärge kasutage löökmutrivõtit, kuna see põhjustab asjatut pöörlemist, mis võib uue osa rikkuda. Kasutage käristivõtit, et tift ei liiguks, kui pingutate uut lukustusmutrit sõiduki tootja soovitatud pöördemomendiga. Kroonmutri puhul, kui see on täielikult pingutatud, paigaldage kindlasti splint, tõmmates splinti läbi ja painutades seda  peenikeste sirgete otstega näpitsatega, et see kindlalt mutri ümber mähkida.

Mõnel rooliotsal on määrdeliitmik, mis on sageli eelnevalt määritud ja ei vaja paigaldamisel täiendavat määret. Siiski veenduge, et määrdekinnituse polt on paigaldamise ajal pingutatud. Hoolduse eesmärgil on näiteks õlivahetusel alati hea lisada uut määret ja lükata vana määre välja. 

Minge viivitamatult sillastendi

Kui uus osa on paigaldatud, kontrollige enne ratta tagasi panemist veel kõik vedrustuse osad üle. Tehke väike proovisõit ja  seejärel viige sõiduk kohe sillastendi . Alati, kui sõiduki esiotsa joondatakse, lähtestage kindlasti rooliasendi andur.

Rooliotsa eemaldamise tööriistad leiad siit.
Erinevad abistavad tõmmitsad leiad siit.