0
0.00 €

Artiklid

Autoakud - näpunäiteid akude kohta

Autoakud - näpunäiteid akude kohta Aku kontrollimine:  Aku peab olema korralikult autole kinnitatud. Aku peaks olema puhas. Mustus võib tekitada lühise ning aku tühjeneb. Hoidke  aku klemmid ja kinnitusjuhtmed puhtana. Kui aku võimaldab, kontrollige regulaarselt aku elektrilüüdi taset. Vajaduse korral tuleb lisada destileeritud vett. Elektrolüüdi tase peab olema 1,5 cm kõrgemal aku plaatidest. Hooldevabad akud on suletud akud ja nende elektrolüüdi taset kontrollida ei saa, ega  pole ka vaja. Kontrollida tuleb happe tihedust. Kui tihedus on alla 1,22 g/cm3 siis tuleb akut laadida. Tihedus ei tohi erineda elementides. Laadida tuleb ka siis, kui klemmi pinge on alla 12,4V.
Kui aku jääb pikemaks ajaks seisma, siis on soovitav akut ennem laadida. Kui aku on mingil põhjusel tühjenenud, siis tuleb laadida stationaarse akulaadijaga. Tühja akut ei ole võimalik täis laadida auto generaatori laadimisvooluga. Laetud akude elektrolüüdi tihedus on 1,27 g/cm3 ning pinge 12,7V.
Aku tuleks valida vastavalt tootja poolt ette antud sobivustabelile. Varta akude sobivustabeli leiad siit. Kui on ruumi siis  võib paigaldada suurema mahutavuse ja suurema käivitusvooluga aku. Taksole, pidevas sõidus olevale ja eriotstarbelisele autole on soovitav paigaldada suurema mahutavusega aku .Aku sõltuvus välistemperatuurist on toodud välja järgnevas tabelis:
40 c° juures on laetud aku elektrolüüdi tihedus 1,27 g /cm3
20 c° juures on laetud aku elektrolüüdi tihedus 1,28 g/cm3
0 c° juures on laetud aku elektrolüüdi tihedus 1,30 g/cm3
-20 c° juures on laetud aku elektrolüüdi tihedus 1,31 g/cm3
Tühi aku jäätub:
100% laetud aku jäätub -70 c° juures
40% laetud aku jäätub -25 c° juures
10 % laetud aku jäätub -10 c° juures.
Aku laetuse tase:
Tihedus 25 c° juures (g/cm3) Klemmipinge (V ) Laetuse (% )

Mis on mis?
Ampertund (AH) on voolutugevus amprites (A) korrutatud ajaga tundides(H). Näiteks kui 100AH akud tühjaks laadida 5 amprise vooluga nii, et pinge klemmidel langeb 10,5 voldini, kestab aku tühjakslaadimine 20 tundi. (5A*20H=100AH). Tühjaks laadimine sõltub ka  ümbritseva keskkonna  temperatuurist. Temperatuur mõjutab mahalaadimist umbes 1% kraadi kohta. (Madalamatel temperatuuridel mahutavus langeb).
Võimsus (W) on voolutugevuse(A) ja pinge(V) korrutis. Kui näiteks kaugtule võimsus on 60W , siis 12 V pinge juures võtab tuli 5 amprit voolu.
Külmkäivitusvool on voolutugevus, mida aku peab välja andma -18 c° juures, ehk aku võime anda tugevat voolu lühikese aja jooksul. Külmkäivitusvoolu mõõdetakse erinevate standardite puhul erinevalt. EN (Euronorm) nõuab 7,5 voldist lõpp-pinget 10 sek. Pärast. ja 6,0 voldist lõpppinget 90 sek. pärast.
DIN (Saksa standard) nõuab 9,0 voldist lõpp-pinget 30 sek. pärast ja 6,0 voldist lõpp-pinget 150 sek. pärast.
SAE Nõuab 7,2 voldist lõpp-pinget 30 sek. pärast.
Kõige rangemad nõuded esitab DIN, seepärast on ka näitaja madalam .
Külm käivitusvool erinevate standardite järgi.EN SAE ICE DIN
280 300 195 170
330 350 225 200
360 400 360 225
420 250 290 225
480 500 325 280
520 550 355 310
540 600 390 335
600 650 420 365
640 700 450 395
VARTA autoakudel on külmkäivitusvool mõõdetud EN- s või DIN-s

Hoiatus: Akus on sööbiv väävelhape. Kui see satub nahale, peske maha veega . Aku laadimisel eraldub vesinik, mis on tuleohtlik. Akut laadida ventileeritavas ruumis.
Leia omale sobiv aku siit.
X
Järelmaksu kalkulaator
Hind 0 €
Kogus
Summa 0 €
Periood  
Sissemaksu suurus  
Kuumakse
0 €
loading