Turbo radiaator ehk intercooler
Turbo radiaator, tuntud ka kui intercooler (eesti keeles sageli ka "vahejahuti"), on oluline osa turbomootoriga auto jõuülekandesüsteemist. Selle peamine ülesanne on jahutada turbo- või kompressoriga survestatud õhku enne selle jõudmist mootori silindritesse. Jahutamine aitab parandada mootori efektiivsust, jõudlust ja vastupidavust.
TURBOSÜSTEEM JA OSAD:
1. Kompressori õhu sissevõtt
2. Kokkusurutud õhu liikumine
3. Jahutusradiaator (intercooler)
4. Sissevõtu klapp
5. Väljalaske klapp
6. Turbiini sisselase
7. Turbiinist väljuv õhk
Turbo radiaatori (intercooleri) tööpõhimõte
-
Õhu kuumenemine turbokompressoris:
- Turbokompressor survestab õhku, et mootorisse saaks rohkem hapnikku ja seega rohkem kütust põlemiseks.
- Survestatud õhk aga kuumeneb oluliselt kompressiooniprotsessi käigus.
-
Õhu jahtumine intercooleris:
- Kuum suruõhk suunatakse läbi intercooleri, mis toimib jahutina.
- Intercooler kasutab kas:
- Õhku (õhk-õhk intercooler), kus õhk jahutatakse välisõhuga, või
- Vedelikku (õhk-vedelik intercooler), kus jahutusvedelik juhib kuumuse ära ja eraldi radiaator jahutab vedeliku.
-
Jahe õhk mootori põlemiskambrisse:
- Jahutatud õhk on tihedam ja sisaldab rohkem hapnikku, mis parandab põlemise tõhusust ning suurendab mootori võimsust ja kütusekasutust.
Turbo radiaatori eelised
-
Suurendab mootori võimsust:
- Jahutatud õhk on tihedam ja sisaldab rohkem hapnikku, mis võimaldab mootori põlemisel toota rohkem energiat.
-
Parandab kütusekasutust:
- Efektiivsem põlemine vähendab kütusekulu.
-
Vähendab mootori kulumist:
- Jahe õhk aitab hoida mootori temperatuuri madalamal, vähendades kuumenemise ja ülepinge riski.
-
Võimaldab kõrgemat ülelaaderõhku:
- Ilma intercoolerita piiraks kuum õhk ülelaaderõhu kasutamist, kuna kuumenenud õhk võib põhjustada detonatsiooni (kütuse enneaegset põlemist).
Intercooleri tüübid
-
Õhk-õhk intercooler:
- Suruõhk liigub läbi intercooleri, mida jahutab välisõhk (läbi intercooleri lamellide).
- Levinud igapäevasõidukites tänu lihtsusele ja töökindlusele.
-
Õhk-vedelik intercooler:
- Suruõhk jahutatakse vedeliku abil (näiteks jahutusvedelik), mis omakorda jahutatakse eraldi radiaatoris.
- Kasutatakse sagedamini sport- ja võidusõiduautodes, kuna see on kompaktsem ja tõhusam kõrgetel koormustel.
Probleemid ja hooldus
- Õhuleke:
- Kui intercooler või selle torustik lekib, võib mootori võimsus väheneda ja kütusekulu suureneda.
- Mustus ja ummistused:
- Tolm, õli või muu mustus võib koguneda intercooleri sisemusse ja vähendada selle efektiivsust. Regulaarne puhastamine aitab seda vältida.
- Mehaanilised kahjustused:
- Intercooler asub tihti auto esiosas, kus see on tundlik kivide ja muu teeprügi tekitatud kahjustuste suhtes.
Kus intercooler asub?
- Tüüpiline asukoht:
- Tavaliselt on intercooler paigutatud mootori ette radiaatori ette või alla, et saada maksimaalset õhuvoolu. Mõnedel sportautodel võib see asuda külgedel või isegi kapoti all (koos õhusuunajaga).
Kokkuvõte
Turbo radiaator ehk intercooler on oluline komponent turbomootoriga autodes, mis jahutab survestatud õhku, parandades mootori jõudlust ja efektiivsust. Regulaarne hooldus ja kontroll tagavad selle tõhusa töö ja pika eluea.