Kasulik info rehvide kohta

Kasulik info rehvide kohta Rehvi tähiste seletused: Näiteks 185/65 R14 86T
185 – rehvi laius millimeetrites (185 mm)
65 – rehvi kõrgus ehk protsent laiusest (65% -i 185 mm-st)
R – radiaalrehvi tähis
14 – velje diameeter tollides (14“)
86 – koormusindeks- rehvi maksimaalne kandevõime (530 kg)
T – Kiirusindeks: maksimaalne kiirus, millel rehv suudab vastavat koormusindeksit kanda (190 km/h). Kõik eelnev kehtib loomulikult ka talverehvide kohta. 


Muud märgistused rehvidel

Asümmeetriline rehvimuster - asümmeetrilised rehvid on sellised, milledel muster on jagatud kaheks erinevaks osaks.Välimine mustriosa pakub kindlat haaret kuival pinnal ja sisemine mustriosa märjal pinnal.Asümmeetrilistel rehvidel on üldjuhul paremad näitajad kui tavarehvidel, küll aga on nad kallimad. 
A/T - All Terrain - maastikuautode rehvidel, tähendab seda, et need rehvid on mõeldud sõitimiseks väga erinevatel teekatetel ja erinevatel maastikutel nii maanteel kui ka  karmidel maastikutel. Selle märgistusega rehvidel on tugevam , karmim muster kui H/T rehvidel.
All Season  aastaringse kasutusega rehvid. (Eestis talvel kasutamiseks vajalik ka märgistus M+S)
C -  kaubiku rehv - Cargo
H/T  Highway Terrain - Maasturirehv mis mõeldud sillutatud teedel sõitmiseks.
HP High Performance tyres - Kõrgjõudlusega rehvid on loodud pakkuma suurepärast juhitavust ja haarduvust märjas või kuivas olukorras suurel kiirusel. Neil on suurem kontaktpind, mis kurvides klammerdub teekatte külge. Sellised rehvid on konstrueeritud ja kujundatud spetsiifiliste ja ainulaadsete ühenditega, materjalidega ja turvisemustritega, mis kõik on mõeldud parima jõudluse saavutamiseks.
M+S - talve- või off-road rehv- Mud and Snow
M/T Mud Terrain - maastikuauto mudarehvid. Väga agressiivne rehvimuster. Sobilik enamasti kasutamiseks sillutamata teedel, mägisel alal, metsas. Rehv on igapäevaseks maanteel sõitmiseks ebamugav ja mürarikas. 
OWL või RWL - esiletoodud valged tähed -outline white lettering
RBL  - esiletoodud mustad tähed -raised black lettering
RF - tugevdatud rehv Reinforced-  sama mis XL
RTF -  rehvid millega on võimalik sõita ka kui need on tühjad/ katki, erinevatel tootjatel erinevad märgistused, näiteks:
Bridgestone ja Pirelli RFT (Run Flat Tire), Dunlop DSST (Dunlop Self-Supporting Technology) ja ROF (Run On Flat), Firestone RFT (Run Flat Tire), Goodyear EMT (Extended Mobility Technology), Kumho XRP, Michelin ZP (Zero Pressure) , Yokohama ZPS (Zero Pressure System). Continental SSR, r-f . Reeglina saab selliste rehvidega sõita veel ca 80 km max kiirusel 80km/h
RWL või OWL  - esiletoodud valged tähed -outline white lettering
SC -  pehme koostissegu -soft Compound- sobib rohkem põhjamaade kliimas
SL - standard kandevõimega rehv- standard load
SUV - maasturi rehvid
TL -  ilma sisekummita rehv - tubeless
TT -   sisekummiga rehv -tube type
UHP- Ultra-high-performance tires. Tähendab kõrgjõudlusega rehvid ja sellise markeeringugfa rehvid annavad sportautole ekstra hobujõude kuid nad on kallimad ja kuluvad kiiremini kui tavarehvid.
MFS, FR MFSFSLRPBFB, ML, FP – Veljekaitse äärega rehv - Rim Protection Maximum Flange Shield temperature range.  Sellise märgistusega rehvid kaitsevad valuvelgi kriimustuste ja kahjustuste eest. 
XL - suurendatud kandevõimega rehv - eXtra Load (rehv mis on võimeline kannatama suuremat rõhku kui SL standard load rehv,
tänu millele saavutatakse suurem kandevõime )


Alates 01. maist 2021 aastast on Euroopa Liidus  kasutusse võetud jäise mäetipu märk (Ice Grip).  Jäise mäetipu märk näitab, et tegemist on spetsiaalselt põhjamaade sh ka Eesti, karmi kliimasse mõeldud talverehviga. 

Varasem märgistus kus oli ainult kolme tipuga mägi ja lumehelves rehvil (Three Peak Mountain Snow Flake symbol 3PMSF) tähendas , et tegemist on talverehvidega mis  sobivad lumega oludesse, küll aga ei arvestanud see märgistus põhjamaade kliimat. Mistõttu Eesti kliimasse, sellise märgistusega rehvid hästi ei pruugi sobida.
 

Joonis 1 
Kolm mäetippu
(varasem märgistus)
Joonis 2
Jäine mäetipp (Uus märgistus)



Jäise mäetipuga rehvi koostises kasutatakse pehmemat kummisega  

M+S
Kolme tipuga mägi ja lumehelves rehvil (Three Peak Mountain Snow Flake symbol 3PMSF) tähendab , et tegemist on talverehvidega mis  sobivad tugeva lumega oludesse.

 

 
DOT Märgistus
DOT märgistus näitab rehvi tootimise aastat ja nädalat. 4208- 42nädal 2008 aastal toodetud rehv.
 
 


Naastude märgistused:

AD - Alumiiniumnaast
BD - Brillant Plus naast (liimnaast)
DD - teemantgeomeetriaga naast
SD - terasnaast
OD - Ovaalnaast
 


Koormusindeksid:

Indeks kg Indeks kg Indeks kg Indeks kg
60 250 77 412 94 670 111 1090
61 257 78 425 95 690 112 1120
62 265 79 437 96 710 113 1150
63 272 80 450 97 730 114 1180
64 280 81 462 98 750 115 1215
65 290 82 475 99 775 116 1250
66 300 83 487 100 800 117 1285
67 307 84 500 101 825 118 1320
68 315 85 515 102 850 119 1360
69 325 86 530 103 875 120 1400
70 335 87 545 104 900 121 1450
71 345 88 560 105 925 122 1500
72 355 89 580 106 950 123 1550
73 365 90 600 107 975 124 1600
74 375 91 615 108 1000 125 1650
75 387 92 630 109 1030    
76 400 93 650 110 1060    

 

Rehvide märgistused EL-is

Euroopa Komisjoni määrus 1222/2009 nõuab, et kõikidel rehvidel*, mis on toodetud pärast juunit 2012 ja mida müüakse EL-is alates novembrist 2012, oleks spetsiaalse märgisega kleebis või seda märgist näidatakse ostjale rehvide müümisel.

 

EL-i rehvide uut märgistust võite näha vasakul. See sarnaneb laialt kasutatud märgistustele, mida kasutatakse majapidamisseadmete, nt pesumasinate ja nõudepesumasinate, märgistamisel.

Täpsem info EL-i rehvide uue märgistuse tingimuste kohta ja korduma kippuvad küsimused on saadaval Euroopa Rehvi- ja Kummitootjate Liidu (ETRMA) kodulehel.

ETRMA koduleht

* Sinna nimekirja kuuluvad sõidu-, tarbe- ja veoautorehvid.
       
 


Rehvide ühtne märgistus, mis viiakse EL-is sisse 2012. aastal, annab infot kolme rehvi kirjeldava omaduse kohta: märghaardumine, kütusesäästlikkus ja väline veeremismüra.

MÄRGHAARDUMINE 
Rehvide kõige tähtsam ülesanne on tagada ohutus kõikides tingimustes. Märja teega haardumine on üks tähtsamaimatest rehvi kvaliteedi näitajatest.
Ometi ei tähenda parem teega haardumine alati madalamat veeretakistust ja nende saavutamine nõuab tavaliselt järeleandmist kvaliteedis. Tänu uuele EL-i rehvide märgistamise määrusele võivad ostjad valida endale sobivaima variandi.
Märgistus koosneb seitsmest klassist, kus märgisega A tähistatud rehvidel on kõige parem haardumine ja märgisega G tähistatud rehvid haarduvad kõige kehvemini.       
 

 

KÜTUSESÄÄSTLIKKUS   Üks jõududest, mis mõjutab mootorsõidukite kütusekulu, on rehvide veeretakistus.
Veeretakistus tekib, sest rehv deformeerub pööreldes ja nii eraldub soojusenergia. Mida suurem on deformatsioon, seda suurem on rehvi veeretakistus ja seda rohkem läheb sõiduki liikumiseks vaja kütust. Teisisõnu tähendab rehvi madalam veeretakistus väiksemat kütusekulu, mistõttu tekib sõitmisel ka vähem heitgaase, sealhulgas süsihappegaasi.EL-i rehvide uus märgistus näitab rehvi veeretakistust :märgis A tähendab, et kütusesäästlikkus on kõige kõrgem ja märgis G, et see on kõige madalam. Must nool (sellel juhul märgis B juures) skaala kõrval tähistab toote sooritust.   
 

 

 VÄLISMÜRA   Liiklusmüra on väga tähtis keskkonnanäitaja. Selle määramisel võetakse arvesse järgmiseid kriteeriumeid: liiklusintensiivsus, sõidustiil, rehvide ja tee koostoime.
Välismüra tasemed on jagatud kolme kategooriasse ja neid mõõdetakse detsibellides (dB), võrdluses Euroopa rehvide välismüra uute tasemetega, mis viiakse sisse 2016. aastaks.     1 must helilaine = 3 dB väiksem kui Euroopa kõige rangem tase tulevikus.
2 musta helilainet = vastab Euroopas tulevikus kehtestatavale tasemele.
3 musta helilainet = vastab praegusele Euroopa tasemele.

 
Uue määruse eesmärk on suurendada autotranspordi ohutust, keskkonna- ja majanduslikku säästlikkust, julgustades valima ohutuid, kütusesäästlikke ja madala müratasemega rehve.
Nii on välja töötatud raamistik, mis tagab kooskõlastatud info rehvide parameetrite kohta igas valdkonnas.

See info on klientidele alati saadaval reklaammaterjalides, sealhulgas tootjate kodulehtedel internetis. Mõned rehvid ei kuulu sellesse valikusse, näiteks protekteeritud, tööstus- ja võistlusrehvid.

Suurendades kütusesäästlike rehvide kasutamist, loodetakse, et CO2-heitmete kogus väheneb kuni 4 miljonit tonni aastas (see sõltub kiirusest, millega kütusesäästlikud rehvid turule tuuakse) ja turul suureneb parema haardumisega rehvide kasutamine.
 
 

REHVITOOTJATE VASTUTUS

Rehvid tuleb anda ostjale koos märgistusega iga mõõdu ja mudeli kohta, nagu on näidatud ülal olevas näidises. Selle nõude täitmiseks võib liimida iga rehvi peale kleebise.
Kogu info müügi ja tehniliste aspektide kohta peab olema ostjale arusaadavas keeles iga rehvi kohta eraldi. Ka tootjate ja edasimüüjate kodulehtedel pakutavatel rehvidel peab olema märgistuse info.
 


REHVIDE EDASIMÜÜJATE VASTUTUS (JAEMÜÜGIS)

Sõidu- ja tarbeautode rehvide edasimüüjad peavad tagama, et:
• igal rehvil on märgis hästi nähtavas kohas või
• enne iga rehvi müümist näidatakse märgise infot lõppkasutajale ja märgis asub rehvi läheduses.

Märgise info peab olema ka siis, kui rehvid on müüdud nii, et ostja neid ei näinud.

Kõikide rehvide (sõidu-, tarbe-, veoautode ja busside rehvide) edasimüüjad peavad tagama, et märgise detailid iga ostetud rehvi kohta oleks näidatud ostutšekil või koos sellega.   1 Commission Press Release IP/09/1820
               
Vaata ka www.rehvid365.ee