Auto kütte ja ventilatsioonisüsteem: olulisemad osad ja nende funktsioonid

Auto kütte ja ventilatsioonisüsteem: olulisemad osad ja nende funktsioonid

Auto kütte ja ventilatsioonisüsteem: olulisemad osad ja nende funktsioonid

Auto kütte- ja ventilatsioonisüsteem tagab salongis mugava temperatuuri ja kvaliteetse õhuvoolu. See kompleksne süsteem koosneb mitmest olulisest komponendist, mis teevad üheskoos tööd, et juht ja reisijad tunneksid end sõidu ajal hästi. Allpool vaatleme lähemalt peamisi osasid ja nende tähtsust.

Küttesüsteem, ventilatsioonisüsteem

A: Salongipuhuri kiiruse regulaatornupp fikseeritud kiirusega  (Cabin blower speed control knob with fixed speed)
B: Salongipuhuri kiiruse regulaatornupp muutuva kiirusega (Cabin blower speed control knob with variable speed)
Salongipuhuri kiiruse regulaatornupp võimaldab juhil reguleerida õhuvoolu tugevust autosalongis. See nupp muudab elektrivoolu intensiivsust, mis omakorda mõjutab ventilaatori kiirust. Korrektselt töötav regulaatornupp tagab, et saad alati valida sobiva kiirustaseme, olenemata ilmastikuoludest.

C: Salongipuhuri relee (Relay, interior blower)
Salongipuhuri relee toimib elektrilise lülitina, mis juhib ventilaatori toiteallikat. Kui valida erinev ventilaatori kiirus või lülitada süsteem täielikult välja, aktiveerib relee vastavad elektriahelad. Rikkis relee võib põhjustada ventilaatori juhitamist või täielikku tööseiskumist, mistõttu on oluline see vajadusel asendada.

D: Salongipuhuri regulaator (takisiti ) (Regulator or resistor interior blower)
Sõltuvalt sellest milline ventilatsioonisüsteem on autole paigaldatud tehases ,  võib puhuri ja süsteemi tööd juhtida ka erinevad detailid. Näiteks kui on autol  Salongipuhuri kiiruse regulaatornupp fikseeritud kiirusega (nagu punktis A) siis juhib puhuri tööd takisti.
Salongipuhuri takisti reguleerib ventilatsioonisüsteemi ventilaatori mootorile antavat pinget, võimaldades puhuril töötada erinevatel kiirustel. Kui juht lülitab ventilatsiooni madalamale kiirusele, vähendab takisti ventilaatori mootori pinget. Kui kiirus on seatud kõrgemale, vähendab takisti vastupanu ja laseb suuremal vooluhulgal mootori kaudu liikuda. Kui see komponent rikneb, võivad puhurikiirused muutuda ebaühtlaseks või töötada ainult ühel kiirusel.. Kulunud regulaator võib põhjustada ventilaatori töötamist vaid ühel kiirusel või mitte üldse, mõjutades kogu kütte- ja ventilatsioonisüsteemi tööd.

E: Juhtseade salongipuhuri (Control Unit, heating/ventilation blower) 
Kui autole on paigaldatud muutuva kiirusega puhuri reguleerimisssüteem siis selle tööd juhib mitte takisti vaid  juhtimisseade (Control unit).
Juhtseade on kütte- ja ventilatsioonisüsteemi "aju", mis kogub andmeid ja saadab juhiseid erinevatele komponentidele. See jälgib näiteks temperatuuri, niiskust ja ventilaatori kiirust, et hoida autos ühtlast temperatuuri ja optimaalset õhuvoolu. Rikkis juhtseade võib põhjustada ebaühtlast soojendust, ventilaatori tööprobleeme ja isegi süsteemi täieliku seiskumise.

F: Salongiõhu filter (Cabin air filter)
Salongiõhu filter on oluline osa, mis tagab, et sõidukis ringlev õhk oleks puhas ja vaba tolmust, õietolmust ning muudest saasteainetest. Aja jooksul filter ummistub, vähendades õhuvoolu ja põhjustades ventilaatori suuremat koormust. Regulaarne filtri vahetamine parandab õhukvaliteeti, vähendab mootori koormust ja suurendab reisijate mugavust.

G: Armatuuripaneeli ventilatsioonirest või keskkonsool (Dashboard Air Nozzle or centre console)
Armatuuripaneeli ventilatsioonirestid ja keskkonsooli ventilatsiooniavad juhivad õhuvoolu salongi erinevatesse osadesse. Need tagavad, et õhk jõuab ühtlaselt nii esireisijateni kui ka tagumiste istekohtadeni. Kui ventilatsioonirestid on ummistunud või kahjustunud, võib õhuvool muutuda ebapiisavaks või ebaühtlaseks, mõjutades kogu süsteemi efektiivsust.

H: Ajam (Blend Actuator)
Ajam (Blend Actuator) on elektromehaaniline komponent, mis reguleerib õhuvoolu suunda ja segamist, et saavutada soovitud temperatuur. Ajam liigutab klappe, mis määravad, kui palju õhku suunatakse läbi soojendus- või jahutussüsteemi. Rikkis ajam võib põhjustada olukorra, kus õhk ei lähe läbi soojendusmooduli või ei jõua soovitud ventilatsiooniavadesse.


1. Salongiradiaator (Interior Heat Exchanger)
2. Salongi puhur (Fan)
3. Alumine radiaatori voolik (Lower radiator hose)
4. Jahutusvedeliku paisupaak (Coolant expansion tank)
5. Radiaatori jahutus ventilaator (Radiator cooling  fan)
6. Õhuvool (Air flow)
7. Radiaator (Radiator)
8. Ülemine radiaatori voolik (Upper radiator hose)
9. Veepump (Water pump)
10. Termostaadi korpus (Thermastathousing)
11. Termostaat (Thermostat)
12. Salongiradiaatorisse minev voolik
13. Sooja õhu vool (Warm air)
14. Salongiradiaatorist välja tulev voolik. (Heater return hose)
15.  Auruvoolik või aurutoru (Steam hose)
16. Mootorist tulev jahutusvedelik (Coolant from Engine)
17. Radiaatori (paisupaagi) õhutusvoolik  (radiator bleed hose)


 

Kokkuvõtteks
Auto kütte ja ventilatsioonisüsteem koosneb mitmest tähtsast komponendist, alates regulaatornupust ja puhurireleest kuni juhtseadme, õhufiltri ja ventilatsioonirestini. Kõik need osad töötavad koos, et tagada mugav sõit igasuguste ilmastikutingimuste korral. Regulaarne hooldus ja vajadusel varuosade asendamine tagab, et süsteem töötab tõhusalt ja salongis valitseb alati mõnus temperatuur.