Akude tüübid

Akude tüübid

1.Pliihappe aku (tava või standardaku)

Tuntud ka kui märgakud (wet battery) või üleujutatud tehnoloogia akud (Flooded Technology). See on enamlevinud akutüüp.  Väävelhappest koosnev vedel elektrolüüt katab kõik aku sisemised osad. Näiteks Varta üleujutatud akud on suletud nii, et need on pritsmekindlad. Üldiselt on pliihappe akud hooldusvabad, see tähendab, et neile ei pea kasutusaja jooksul destilleeritud vett lisama kuid on ka korkidega akusid kuhu tuleb vajadusel vett lisada. Pliihappe akusid ei tohi kallutada kuna hape hakkab siis välja voolama.



Neid akusid kasutatakse enamjaolt:
•    sõiduautodel, kaubikutel, veoautodel, mootorratastel, paatidel ja mujal

Laadimine: laadida saab neid akusid praktiliselt kõikide standartsete akulaadijatega, millised leiad siit!
Tavaakud leiad siit!


2.EFB akud

EFB (enhanced flooded battery) ehk täiustatud üleujutatud tehnoloogia akud sobivad kompaktsetele ja keskklassi autodele milledel on start-stop süsteem.

EFB akud on tavapäraste pliiakude edasiarendus.
Positiivse plaadi pinnal olev spetsiaalne materjal tagab, et EFB-l on pikem kasutusiga. EFB akudel on madal sisemine takistus ja neid iseloomustab tavaliste käivitusakudega võrreldes kaks korda suurem laadimistsüklite arv , samuti suur laadimisvõime.




EFB akud sobivad:

•    lihtsate automaatsete start-stop süsteemidega sõiduautodele
•    ilma start-stop süsteemita, kuid nõudlike sõidunõuetega (nt linnaliikluses)
•    ilma start-stop süsteemita, kuid ulatusliku elektrivarustusega autodele
•    veoautodele ja kommertssõidukitele

Kui sõidukil oli algselt EFB aku, saab selle asendamiseks kasutada ka EFB akut. Kui autoomanik nõuab veelgi suuremat jõudlust või kui tal on väga nõudlik sõiduprofiil, kus on palju linnaliiklust, saab valida võimsama AGM aku.

EFB aku eelised:
•    Enam kui kaks korda suurem sügavtsükliline jõudlus kui tavaakudel.
•    Toetus suurele arvule mootori taaskäivitustele ja pikematele mootori väljalülitusperioodidele.
•    Parem laadimisvõime tavaliste üleujutatud akudega võrreldes.
•    Saadaval on disainilahendused, mis parandavad termilist stabiilsust kasutamiseks mootoriruumides ja kuumas kliimas.
•    Ideaalne start-stop-sõidukite tehnoloogiate jaoks ilma regeneratiivpidurdustehnoloogiata ja tavapärasest suurema energiavajadusega sõidukite jaoks, sõltumata sellest, kas see tähendab rangemat sõiduplaani või on paigaldatud mitut lisatarvikut ja varustust.

Laadimine: tavalaadijad ei pruugi sobida EFB aku laadimiseks, seega peaks kindasti valima nö. kaasaegsema nutilaadija  ja et laadijal oleks märge sobivuse kohta EFB akuga. 
EFB akud leiad siit!
EFB akule sobiva laadija leiad siit!


3.AGM aku (Absorbed Glass Mat Imav klaaskiudmatt)

AGM akud on märghappe akudest kallimad. AGM-akudel on märghappe akudega võrreldes palju jõudluse eeliseid ja pikem kasutusiga ning need peavad seega kaks kuni kolm korda kauem vastu. AGM akul elektrolüüt imendub klaaskiudmattidesse. AGM-akud on lekkekindlad ja suudavad probleemideta hakkama saada ka kaldus asendites.  AGM akud on  vibratsiooni suhtes palju vastupidavamd kui üleujutatud akud, kus aku plaadid asetatakse lihtsalt aku sees olevasse elektrolüüdilahusesse. See ja nende vastupidavus vibratsioonile on põhjused, miks AGM akusid eelistatakse eriti maastikul (off road) ja mootorratastel kasutamiseks.
AGM akudel on väga aeglane isetühjenemine. AGM aku sobib ka  kõige nõudlikumale sõidukile millel on palju lisaseadmeid ning ka täiustatud start-stop-süsteemidega sõiduki jaoks, kus aku tuleb kiiresti taastava pidurisüsteemi energia abil laadida. Need akud on täiesti hooldusvabad.
Neid akusid kasutatakse enamjaolt:
•    sõiduautodel, kaubikutel, veoautodel, mootorratastel, paatidel ja mujal

AGM sõiduautoaku aku eelised:
•    Peab vastu  vähemalt kolm kuni neli korda kauem kui tavaaku
•    100% lekkimiskindel
•    Täiesti hooldusvaba
•    Sobib Start-Stop süsteemiga
•    Laeb täis kiiremini kui tavaaku
•    Sobib kaasaegsele autole, milledel rohkesti elektrilist lisavarustust.

Laadimine:  tavalaadijad ei pruugi sobida AGM aku laadimiseks, seega peaks kindasti valima nö kaasaegsema nutilaadija  ja et laadijal oleks märge sobivuse kohta AGM akuga. AGM-akud laevad väga lihtsalt ja peavad voolu väga hästi.
AGM akule sobiva laadija leiad siit!
AGM akud leiad siit!


4.Geelakud

Geelakud ei ole väga levinud ning need ajatakse sageli segamini AGM-akuga. Nii geelakud kui  ka AGM akud on ühtlasi VRLA akud ja on varustatud õhutusventiiliga. Lühend VRLA tähistab Valve Regulated Lead Acid Battery (ventiiliga reguleeritud pliihappe aku). 

Geelaku on sarnase struktuuriga kui tavaline märgaku. Positiivsed ja negatiivsed elektroodid on ümbritsetud elektrolüüdiga. Nagu nimigi ütleb, ei ole elektrolüüt siiski vedelal kujul, vaid ränidioksiidi lisamise tõttu geeli kujul. See tagab suurema vastupidavuse vibratsioonile ja sõiduki kaldele. Kapseldatud konstruktsioon hõlbustab käsitsemist ja parandab ohutust. Kui aku on puutumata olekus, ei pea kasutaja kartma vedeliku lekkimist. Geelaku on hooldusvaba aku.

Geelakud on madala elektroodi kulumise tõttu vastupidavad, mis annab tavaliste pliiakudega võrreldes pikema kasutusea. 

Geelaku miinused:
Suurenenud sisemise takistuse tõttu ei suuda geelakud lühikese aja jooksul tekitada suuri külmkäivitusvoolusid. Teine puudus on nende vastuvõtlikkus temperatuurikõikumistele. Ka on geel habras ja suure voolutugevuse korral võib seda kergesti põletada. Kiire laadimine, suur tühjenemine või muud intensiivsed olukorrad põhjustavad tõenäoliselt geelakudele tõsiseid kahjustusi, muutes selle kasutuskõlbmatuks isegi siis, kui seda vaevu kasutatakse.

Üldiselt arvatakse, et geelakusid kasutatakse ka autotööstuses, kuid nii see ei ole. Geelakusid ei toodeta autodele, neid kasutatakse vooluakudena veesõidukitele, mootorratastele ja muudele seadmetele ja sõidukitele.

Geelakusid kasutatakse enamjaolt:
•    mootorratastel, paatidel  motorolleritel, süvatsüki vooluakudena ja mujal.

Geelaku eelised:
•    Talub laadimistsüklite ja tühjenemistsüklite vahele jäävaid pikki vahesid
•    100% lekkimiskindel
•    Täiesti hooldusvaba
•    võib paigaldada lamavasse asendisse
•    Madal isetühjenemine

Laadimine:  Geelakude üks suur probleem, millega tuleb tegeleda, on nende laadimine. Geelakusid tuleb kindlasti õigesti laadida.  Üks viga nende laadimisel rikub aku täielikult, isegi kui see on uus. Aku  laadimiseks kasutatav akulaadija peab olema geelaku spetsiaalse funktsiooniga.
Geelakule sobivad laadijad leiad siit!
Geelakud leiad siit!


5.  Li-ion liitiumakud

Liitiumakusid ei tehta autodele, küll aga toodetakse neid mootorratastele, mopeedidele, ATV-dele ja seadmetele ning väikemasinatele. Liitiumakud on ülikerged,  nende kaal on ainult 20% hariliku pliihappeaku kaalust.  

Kvaliteetsed liitium-ioonakud väiksemad, laadivad kiiremini, hoiavad laadimist kauem, kestavad kauem ja neil on rohkem külma kävitamise ampreid. Liitium-ioon akud on üldiselt palju väiksemad kui pliihappe akud.  Pliihappeakud on energia säästmises vähem efektiivsed kui liitiumioonakud. Liitiumakud laevad peaaegu 100% tõhususega, võrreldes enamiku pliiakude 85% -lise kasuteguriga.

Liitiumakudel on väga madal isetühjenemise kiirus. Liitiumaku saab tavaliselt kuue kuu jooksul laadimata riiulil asetseda ja ikkagi sõiduki või seadme käivitada. 

Liitiumakusid kasutatakse enamjaolt:
  • mootorratastele
  • mopeedidele
  • ATV-dele
  • seadmetele
  • väikemasinatele
  • motospordis
Plussid:
•    Võib paigaldada mistahes asendisse, vertikaalselt, horisontaalselt või tagurpidi
•    Ülikerged
•    Pikk kasutusiga (kuni 2000 laadimist)
•    Ülim käivitusjõud
•    Väga madal isetühjenemine
•    100% hooldusvaba
•    Kasutamiseks koheselt valmis!

Liitiumakud leiad siit!
Liitiumakule sobiva laadija leiad siit!  Seotud artiklid ja uudised:
 

Kuidas valida autole akut? AGM aku eelised. 

Autoakud - näpunäiteid akude kohta

Autoakude, busside akude jm akude võrdlused, sobivustabelid ja kataloogid

Kuidas valida akulaadijat?